piątek, 1 marca 2013

Wiosenne zakupowe szaleństwo

Nareszcie po długich zimowych miesiącach rozpoczyna się wyczekiwany przeze mnie nowy sezon ogrodniczy:) 

Ozdobne jednoroczne

Z wielką radością wybrałam się do sklepu, aby zaopatrzyć się w nasiona kwiatów jednorocznych, potrzebne mi do uzupełnienia braków na ozdobnej rabacie. Nie miałam konkretnie sprecyzowanych planów, wiedziałam tylko, że w moim koszyku muszą znaleźć się
cynie i nieśmiertelniki, które z zazdrością podziwiałam w ubiegłym roku u sąsiadów.

Centrum ogrodnicze nie zawiodło mnie i mogłam przebierać w różnych gatunkach. Szukałam przede wszystkim kwiatów których nasiona mogę wysiać w maju wprost do gruntu. Starałam się unikać tych  wymagających wcześniejszego przygotowania sadzonek, ponieważ w tym roku zamierzam  intensywnie zająć się produkcją rozsady warzyw i na dodatkowe prace mogę już nie mieć czasu, ani tym bardziej miejsca na parapetach:). W razie wątpliwości w kwestii sposobu i terminu wysiewu nasion, zerkałam na krótkie informacje zamieszczone przez producenta z tyłu opakowania.

W większości udało mi się spełnić moje postanowienie, ale niestety nie wszystkiemu mogłam się oprzeć
i w moim koszyku znalazła się również:
- malwa jednoroczna, którą według informacji na opakowaniu powinnam w marcu-kwietniu wysiać
w inspekcie, a w maju przesadzić na miejsce stałe;
- dalia pomponowa, którą powinno się wysiać w marcu do inspektu i jeszcze dodatkowo przepikować,
w maju posadzić na miejsce stałe;
- dalia karłowa, wysiew pod osłonami w lutym-kwietniu,  w maju posadzić na miejsce stałe;
- kraspedia o pięknych idealnie okrągłych żółtych kwiatostanach, wymagająca wysiewu nasion od grudnia do lutego w szklarni (upss, chyba się trochę spóźniłam :)).

Malwy i dalie wysieję w maju wprost do gruntu i zobaczę jak będą rosły mimo tego nie do końca dogodnego dla nich terminu. Dla kraspedii chyba będę musiała w domu wygospodarować miejsce na kiełkowanie spóźnionych siewek.
Swoimi niebieskimi, kującymi kwiatostanami skusił mnie przegorzan i w jego zakupie nie przeszkodziło mi nawet to, ze że nie jest rośliną jednoroczną lecz byliną. na jego kwiaty będę musiała poczekać do przyszłego roku. Zaplątał się jeszcze goździk ogrodowy, z nim sytuacja wygląda podobnie, z tą różnicą, że jest on dwuletni (kwitnie w drugim roku od siewu).

Moje nabytki, od lewej: przegorzan (jedyna bylina), kraspedia, dalia karłowa, dalia pomponowa, cynia daliowa, cynia kobold, nieśmiertelnik, suchołuska, kocanka ogrodowa, maciejka, aster igiełkowy, phloks szydlasty, goździk ogrodowy (dwuletni), malwa jednoroczna, dimofoteka, kochia, słonecznik ozdobny, dzierotka, molucella (dzwonki irlandzkie), celozja pierzasta, ostróżka,  maczek kalifornijski, facelia, kosmodium, aksamitki niskie
Oprócz preferowanego przeze mnie terminu wysiewu zwracałam uwagę również na wysokość roślin. Chciałam kupić rośliny zarówno niskie (do 20 cm wysokości), średnie (30-60 cm ) jak i wysokie (80 cm- 1,5 m), aby ładnie skomponować je na rabacie. Niskie aksamitki, celozja pierzasta (o pięknych kolorowych kwiatostanach w kształcie pióropuszy), świetnie nadadzą się na obwódki rabaty. Te o średnim wzroście, m.in cynie, nieśmiertelniki dalie pomponowe, dzierotki, ostróżki będą głównym komponentem kabaty. Najwyższe będą stanowić tło rabaty (malwa, słonecznik). Na uwagę zasługuje też kochia, która jako jedyna z wyżej wymienionych gatunków, nie jest ozdobna z kwiatów. Jej zielone pędy świetnie posłużą do stworzenia niskiego żywopłotu oddzielającego kwiatową część działki od użytkowej.

Nie mogę się już doczekać aby móc podziwiać oryginalny wygląd dzwonków irlandzkich i aby zrobić suchy bukiet z kwitnących nieśmiertelników, suchołusek i kocanek.

Warzywniak

Jak już wspominałam w tym roku w marcu, zamierzam poświęcić czas (i miejsce) na produkcję rozsady warzyw. Oto wybrane przeze mnie gatunki i odmiany:
Nasiona warzyw, od lewej: sałata masłowa 'Edyta Ożarowska' sałata krucha (lodowa) 'Grenada Ożarowska', Fasola 'Piękny Jaś', szczypiorek 'Prazska', por 'Bartek', cebula 'Rawska',  'Jambalaya' i 'Karmen', rzodkiewka 'Opolanka', koper ' Moravan' i Turkus', kalafior 'Pionier', kapusta głowiasta biała ' Amager Kurzstrunking' kapusta ozdobna, marchew 'Lenka' i 'Kamila F1',   pietruszka naciowa 'Fest', pietruszka korzeniowa 'Lenka', burak ćwikłowy 'Opolski', fasola szparagowa 'Fioletowostrąkowa' i 'Bali', papryka 'Ożarowska' i 'Rokita', cukinia ' Soraya', ogórek gruntowy ' Hermes Skierniewicki F1', 'Olimp F1' i 'Polan F1', kukurydza 'Comanche F1', słonecznik ogrodowy, seler naciowy, seler korzeniowy 'Edward', pomidor gruntowy 'Ola Polka', 'Koralik' i 'Malinowy Ożarowski', rodzynek brazylijski (miechunka peruwiańska), dynia ozdobna 'Turecki turban', dynia olbrzymia typ Halloween, dynia ozdobna - buelkowa, zioła: lebiodka pospolita i bazylia właściwa 
Trochę tego się nazbierało:). Na szczęście większość gatunków (sałata, fasola, szczypiorek, rzodkiewka, koper, marchew, pietruszka korzeniowa i naciowa, burak ćwikłowy, ogórek gruntowy,  dynia, cukinia, kukurydza, oraz lebiodka i oregano) może być z powodzeniem wysiewana w maju wprost do gruntu, bez potrzeby wykonywania rozsady.

Bez rozsady nie obejdzie się w przypadku pomidora i papryki, a także ciekawostki miechunki peruwiańskiej (rodzynka brazylijskiego).

U pozostałych gatunków, których rozsadę zamierzam wykonać, jest ona zalecana, ale niekonieczna (ja postanowiłam spróbować) - por, cebula, kapusta, dynia.

W dalszych wpisach będę przedstawiała relacje z moich zmagań z rozsadą, warzywami i nie tylko, więc zapraszam do czytania :).


2 komentarze:

  1. czekamy na nasrępne odcinki

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiosenne zakupy w sklepie ogrodniczym to dla wielu fanów ogrodnictwa super frajda. Lepiej wcześniej rozplanować co dokładnie chce się wsadzić, gdzie. Lata ostatnio są bardzo gorące dlatego roślinom mimo podlewania brakuje wody. Niezbędne dlatego będą także nawozy z pomocą których roślina pobierze więcej składników mineralnych i będzie mogła lepiej rosnąć. Jeśli chodzi o nawozy dla surfinii to na https://florovit.pl/hobby/produkty/florovit-nawoz-do-surfinii można taki znaleźć.

    OdpowiedzUsuń