niedziela, 10 marca 2013

Kapusta do jedzenia i ozdoby

Terminy.W tym samym dniu co cebulę i por (8 marca) wysiałam w domu również kapustę białą, kalafior i bardzo interesującą kapustę ozdobnąKapusty doczekamy się najszybciej z rozsady, ma wtedy już swój korzonek rozwinięty i ładnie się przyjmuje wysadzona do ziemi. Chociaż, aby nie robić sobie kłopotu wysiałam wszystkie nasiona w tym samym dniu, nie jest to jedyny możliwy termin. W zależności od czasu uprawy i długości okresu wegetacyjnego odmiany wysiew można zacząć w kilku terminach:
Uprawa
Wysiew 
w domu
Sadzenie do gruntu
Zbiór
Bardzo wczesna
20 II
15 IV
Koniec V-VI
Wczesna
1 III
25 IV
10 VI-10 VII
Średniowczesna
15 III
1- 5 V
5 VII-15 VIII
Późna
IV
15 V-15 VI
Koniec  IX- początek XI
Pomimo zimnych kwietniowych (w tym terminie najczęściej wysadza się rośliny do gruntu) nocy i spadków temp. nawet do -4°C  kapusty powinny ładnie rosnąć.

Odmiany. Przy wyborze odmian zwracałam uwagę przede wszystkim na umieszczone na opakowaniu nasion terminy zbioru i długość okresu wegetacji. Są odmiany wczesne tzw "pierwszy zbiór", średnio wczesne i późne. Od siewu do zbioru w przypadku odmian wczesnych mija 58-90 dni, średniowczesnych 100 - 120 dni, średnio późnych 120-140 dni, późnych 140-160 dni.  Oprócz tego odmiany różnią się też wyglądem, wczesne mają lżejsze główki, późne bardziej zbite. Ja wybrałam dwie odmiany kapusty głowiastej białej zróżnicowane ze względu na termin zbioru: 'Ditmarską Najwcześniejszą' o 1-1,5 kg główkach, która będzie gotowa do bezpośredniego spożycia już w czerwcu oraz odmianę późną 'Amager Kurzstrunking' tworzącą duże, zbite główki o masie 3,5-4 kg. Odmiany późniejsze są lepsze do kwaszenia i dłużej się przechowują.
Odmiany kalafiora, podobnie jak kapusty również dzielą się na wczesne i późne. Ze względu na to, że kalafior jest bardziej kapryśny od kapusty, a jego uprawa trudniejsza, aby zbyt dużo nie ryzykować kupiłam tylko jedną odmianę: średniowczesnego 'Pioniera', wytwarzającego róże o masie ok. 1 kg gotowe do zbioru w zależności od terminu siewu, od lipca do września.
Ornamental_Cabbage
Kapusta ozdobna
A teraz roślina której nasiona nabyłam aby urozmaicić rabatę kwiatową i wprowadzić na nią coś oryginalnego, a mianowicie kapusta ozdobna. Jest to bardzo ciekawa i jedyna roślina z rodziny kapustowatych uprawiana w celach dekoracyjnych. Tym co ją wyróżnia są wielobarwne liście (białe, zielone, różowe, fioletowe), o pofałdowanej i karbowanej powierzchni. Jej walory dekoracyjne są wykorzystywane w oryginalnych jesiennych aranżacjach ogrodowych, (ładnie prezentuje się w okresie od października do grudnia i po przymrozkach, gdy trudno znaleźć inne ozdobne rośliny) a ostatnio nawet we florystyce  w bukietach, wiązankach. Mimo, że nazywa się kapustą ozdobną, można ją jeść. Jest łatwa w uprawie. Można ją wysiewać w maju wprost do gruntu.


Nasiona wszystkich gatunki z rodziny kapustowatych, są do
siebie bardzo podobne, na zdjęciu kapusta i kalafior
Wysiew. Moja metoda - wysiewam w wypełnione podłożem wielodoniczki po dwa ziarenka, przykrywam cienką warstwą ziemi (0,5 cm), po wykiełkowaniu, usuwam słabszą siewkę pozostawiając tylko jedną roślinkę w otworze. Rośliny rosną, a potem idą prosto w ogródek w odpowiednim czasie. Jeśli nie chcemy używać wielodoniczek nasiona można też posiać w jednym pojemniku, zachowując kilkucentymetrowe odstępy pomiędzy roślinami, wtedy będzie to rozsada tzw. "rwana". 
Swoją rozsadę umieściłam w dwóch wielodoniczkach o wym. 30x50 cm, każda z 39 komorami o średnicy 5 cm. 
W odpowiednich miejscach przykleiłam do nich samoprzylepne karteczki z nazwami odmian.
Pielęgnacja. Bezpośrednio po siewie, podłoże trzeba ostrożnie zwilżyć, aby nie spowodować wypłynięcia i odsłonięcia nasion, do tego celu używam spryskiwacza do kwiatów. Przez cały okres wzrostu roślinek nie można zapominać o systematycznym i równomiernym podlewaniu podłoża, tak aby ziemia była wilgotna ale nie za mokra.
Dobre warunki dla rozsady kapusty, to niezbyt wysokie temperatury (15-20 °C) i dobre światło. Niedobór światła i za wysoka temperatura powodują, ze siewki stają się długie i wiotkie, a najlepsza rozsada każdego gatunku powinna być krępa i nie zbyt wyrośnięta. 

Wschody. Moja kapusta wykiełkowała szybko, już po 4 dniach, kalafior kazał na siebie czekać jeszcze 2 dni. Od razu po wschodach umieściłam paletę z roślinami na słonecznym południkowo-wschodnim oknie.
Pierwsze wschody
Rozsada po 10 dniach od wschodów, niestety z powodu mało
słonecznej pogody, jest trochę "wybiegnięta"

Pikowanie. Kapustne można pikować z wyjątkiem jednego gatunku kapusty pekińskiej, pikuje się małe roślinki 4-7 dni od wzejścia, dość głęboko (do wysokości liścieni),  uważając tylko aby nie oberwać korzeni. Pikowanie wzmacnia system korzeniowy rośliny, ale nie jest konieczne, jeśli rosną one w odpowiednio dużych doniczkach. Ja zrezygnowałam z pikowania, moje rośliny rosną, a na początku maja idą prosto w ogródek. 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz