sobota, 9 marca 2013

Na początek cebula


Terminy. Swoją produkcję rozsady zaczęłam 8 marca. Na pierwszy ogień poszły cebula i por. Mimo,że rozsada tych gatunków jest dosyć tania, można ją kupić już od 10 gr. za sztukę, nie zniechęciło mnie od zamysłu zrobienia jej w domu. Poza tym mam pewność, że uzyskam dokładnie te odmiany które sobie wybrałam. 
Początek marca to najlepszy czas na wysiew nasion, ze względu na to, że przygotowanie dobrze wyrośniętej
rozsady zajmuje ok. 8 - 9 tygodni, a planowany przeze mnie termin wysadzenia siewek do gruntu to koniec kwietnia - początek maja. 
Jeśli ten termin komuś nie odpowiada to w przypadku pora można produkować rozsadę dodatkowo jeszcze w dwóch terminach: siew nasion w domu pod koniec stycznia, a wysadzanie rozsady do gruntu w połowie kwietnia (uzyskujemy rośliny na najwcześniejszy zbiór), lub siew w połowie kwietnia, a wysadzanie roślin w czerwcu ( najpóźniejszy zbiór, jesienny).

Odmiany. Do wysiewu wybrałam jedną odmianę pora i trzy odmiany cebuli:
Wybrane przeze mnie odmiany: por 'Bartek',
 cebula 'Karmen', 'Rawska', 'Jambalaya'
późną odmianę pora (zbiór w październiku) 'Bartek', co ciekawe późny por można zostawić na przezimowanie w gruncie i zebrać wiosną; średnio późną cebulę 'Karmen' o intensywne czerwonej łusce, atrakcyjnie wyglądającej w na talerzu; średniowczesną, dość popularną cebulę 'Rawską' odmianę o żółtej łusce, przystosowaną do niesprzyjających warunków klimatycznych i glebowych; cebulę 'Jambalayę' o lekko spłaszczonych cebulkach o intensywnym smaku, polecanymi do grillowania, gotowania i marynowania w całości. Powyższe informacje wzięłam z opakowań nasion, pod koniec lata przekonam się  czy były prawdziwe:).
Wybierając odmiany zależało mi na ich różnorodnym wyglądzie, barwie, ciekawym smaku i możliwym zastosowaniu w kuchni. Oprócz tego nie chciałam aby ich termin zbioru wypadał w tym samym terminie, stąd wybór odmian wczesnych i późnych.

Nasiona cebuli, nasiona pora wyglądają
bardzo podobnie, są tylko trochę mniejsze
Wysiew do wielodoniczek
Wysiew. Nasiona pora i cebuli można siać w domu praktycznie do wszystkiego: płytkich pojemników,donic, kuwet, pojemników po lodach (koniecznie trzeba zrobić dziurki w dnie!), lub tak jak w moim przypadku do plastykowych wielodoniczek. Moje wielodoniczki o wymiarach 30x50 cm, idealnie mieszczą się na parapecie. Użyłam takiej z 73 komorami o małej średnicy oczek (ok. 3cm, ale mogą być nawet mniejsze), które napełniłam prawie w całości podłożem. Umieściłam po 4-5 sztuk nasion w jednym "oczku". Rozsada jest bardzo drobna, więc niewielkie otwory na pewno jej wystarczą. Z 4 -5 nasion umieszczonych w jednym otworze  prawdopodobnie uzyska się 2-3 rośliny. Zawsze wysiewam większą ilość, niż potrzeba, zbyt gęste wschody można zawsze przerzedzić. Następnie nasiona przykryłam cienką warstwą ziemi, nie grubszą niż 0,5 cm.
Podlewanie  bezpośrednio po siewie
W jednym gramie nasion cebuli znajduje się ich całkiem spora ilość, bo aż ok. 250 do 400 sztuk. Na moje potrzeby nie zużyłam nawet połowy z każdego zakupionego opakowania, ale nic straconego pozostałą część wysieję na początku maja bezpośrednio do gruntu.
Po siewie paletkę ustawiłam w ciepłym,ciemnym kącie, bo nasiona do kiełkowania nie potrzebują słońca (por nawet lepiej kiełkuje w ciemności, dlatego pojemnik dobrze jest przykryć czymś ciemnym). Przy słonecznym oknie ustawię rozsadę dopiero po wschodach.

Pielęgnacja. Bezpośrednio po siewie, podłoże trzeba ostrożnie zwilżyć, aby nie spowodować wypłynięcia i odsłonięcia nasion, do tego celu świetnie nadaje się spryskiwacz do kwiatów. Przez cały okres wzrostu roślinek nie można zapominać o systematycznym i równomiernym podlewaniu podłoża, tak aby ziemia była wilgotna ale nie za mokra.
Rośliny cebulowe najlepiej kiełkują w temperaturze 18-20°C, a więc takiej która panuje w większości mieszkań o tej porze roku. O ile z utrzymaniem optymalnej temperatury kiełkowania nie ma większych problemów, to mogą się one pojawić się po wschodach, kiedy warto obniżyć temp. w dzień do 15-18 °C, a w nocy do 10-12 °C. Rozwiązaniem może być np. przykręcenie kaloryferów. Ponieważ trudno utrzymać tak niskie temperatury w warunkach domowych muszę liczyć się z tym, że moja rozsada może wybiegać (staje się długa i cienka). Sposobem na to jest skrócenie (obcięcie) czubków zbyt wybujałych liści na wysokości ok 7 - 10 cm.
Wschody nasion w domu pojawiają się średnio po 5 - 14 dniach. Moje cebule wzeszły po 10 dniach, por około dobę wcześniej.
Rozsada pora po 10 dniach od wschodów,
umieściłam ją na podłodze przy drzwiach balkonowych,
aby miała dużą ilość światła i nie za wysoką temperaturę.
Zostało mi jeszcze trochę nasion pora, więc postanowiłam wysiać je do pojemników, to tzw rozsada"rwana", czyli wiele roślinek w jednym pojemniku. Taki sposób siewu dobrze sprawdza się w przypadku drobnych siewek takich jak u warzyw cebulowych.
Widać, że przycięłam mu czubki liści, aby "zmężniał"



Czy pikować? Por i cebulę można pikować po ok. 2 tygodniach od wschodów, jest to jednak bardzo pracochłonne, ze względu na niewielkie rozmiary siewek. Obawiam się że nie miałabym do tego cierpliwości, więc zrezygnowałam z tego etapu. Ponadto młode siewki, mogą ten zabieg lekko odchorować.

Siew bezpośrednio do gruntu. Oprócz uprawy z rozsady cebulę i por można uprawiać z siewu wprost do gruntu. Jest to najprostszy sposób uprawy wymagający najmniej zachodu, jednak posiadający pewne wady. Pierwszą z nich jest to ze rośliny podczas takiej uprawy mają wyższe wymagania glebowe, dają późniejszy i mniejszy plon, a także z powodu długiego okresu kiełkowania w polu ( ponad 2 tygodnie, ponieważ występuje dużo niższa temperatura niż w domu) i małych rozmiarów siewek trzeba je bardzo często odchwaszczać.
W pole wysiewa się na początku kwietnia, na głębokość 1,5-2 cm na glebach ciężkich lub 2-3 cm na glebach lekkich. Sieje się ją w rzędach oddalonych o ok. 30 cm. Można przyjąć ze na jeden metr rzędu przypadają ok 33 nasiona.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz